L’èxit empresarial, una qüestió de comunicació

Com ens deien a l’escola fa ja alguns anys, i això no ha canviat gaire, tota comunicació necessita d’un emissor, un missatge, un canal o via per on transita la informació, un codi de comunicació i un receptor. Per avaluar les claus de l’èxit d’una empresa podem utilitzar aquests mateixos conceptes, ja que com en qualsevol comunicació, es requereix de:

comunicació3

  • Un emissor: aquí estem tots els que formem part de l’empresa i que per tant som en major o menor grau comunicadors de la nostra oferta. Compte amb les comunicacions no desitjades: segur que alguna vegada heu pensat malament sobre el servei o les formes d’algun dependent, cambrer, recepcionista… Tots els membres de l’organització són susceptibles de comunicar, i per tant hem de cuidar segons quins detalls. La coherència del missatge que volem traslladar ha d’estar present a tota l’organització.
  • Un missatge: allò que oferim com a empresa, els nostres productes i/o serveis, han de ser comunicats (no ens referim necessàriament a la publicitat). I ho han de ser buscant la manera de seduir als clients potencials. Com convèncer-los que han d’optar per la nostra oferta abans que la de la nostra competència? El nostre missatge ha de dir quelcom nou, que sigui creïble, que ens diferenciï, que sigui considerat com a important per als nostres clients i que, finalment, els persuadeixi.
  • Un canal o via de comunicació: són moltes les maneres com comuniquem, ho fem com comentava abans amb tots els membres de l’organització, però també amb l’aparador de la botiga, amb la nostra pàgina web o amb la publicitat convencional. En qualsevol dels casos, una bona comunicació ha de complir aquests quatre pilars: ha de ser notòria, ha d’agradar, ha d’acabar comunicant el missatge que volem comunicar i ha de persuadir.
  • El codi: perquè el missatge arribi correctament, l’emissor i el receptor han d’utilitzar el mateix codi lingüístic. Per exemple, quan anem al metge no esperem que ens parlin amb paraules científiques, sinó amb un llenguatge que ens resulti entenedor. Igual amb els nostres clients, que no tenen perquè ser uns experts en allò que nosaltres sens dubte dominem, i als quals ens hem d’adaptar. 
  • Un receptor: tinguem en compte el perfil sociodemogràfic dels nostres clients potencials: ens hem de dirigir a homes/dones? De quina edat? Quins mitjans de comunicació segueixen? I, no oblidem-nos de la clau que obre el pany de la porta: quines necessitats tenen? Sense aquesta informació bàsica difícilment aconseguirem comunicar el nostre missatge de manera eficaç.

Per últim, hem de tenir en compte el context. Es tracta d’altres factors que també tenen la seva importància en aquest model, com ho són l’entorn econòmic i social: els valors, les tendències (productes de proximitat, biològics, medi ambient, sostenibilitat, responsabilitat social, salut,…), que ja no és que tinguin a veure amb els nostres clients potencials, és que tenen a veure amb la societat en general. Farem bé en tenir en compte també aquests altres factors per adaptar-nos a les circumstàncies i aprofitar les oportunitats que se’ns presenten.

DanielL’èxit empresarial, una qüestió de comunicació