Perdurar: per arribar lluny cal una mirada llarga

Què fa que una empresa, una marca o un producte aconsegueixin perdurar, mantenint-se al mercat durant un temps prolongat? Durant la seva vida els negocis passen per moltes situacions; algunes (s’espera que la majoria) favorables, però és difícil no trobar-se també amb adversitats no sempre senzilles de superar.

Així doncs, quines són les claus perquè un negoci prosperi i es mantingui al llarg del temps? Apuntem 3 claus:

  • Proposta de valor: abans de res ens hem de plantejar quina és la nostra aportació al client. Perquè els nostres productes/serveis persuadeixin als clients potencials és important que valorem fins a quin punt cobreixen una necessitat, i si la manera com la cobrim es diferencia de la competència i aporta valor suficient.

Si, a més, la necessitat que cobrim no estava coberta fins ara per la competència, tenim el camí abonat per començar a tenir èxit; però l’entorn és molt canviant i no hem de ser conformistes ni autocomplaents: allò que fa pocs anys funcionava pot no funcionar ara, i el que ara funciona deixarà de fer-ho en un temps. La innovació no és ja una alternativa, ha passat a ser la nostra realitat quotidiana.

  • Estratègia a llarg termini: si volem perdurar en el temps, no és suficient amb tenir bons productes. Cal que mantinguem una coherència en la nostra imatge que permeti al client ubicar-nos quan busca satisfer una necessitat.

Per exemple, si volem comprar aliments saludables/de qualitat per preparar un dinar especial, on anem? Qualsevol establiment d’alimentació ens serveix o busquem algun/s en concret?

I si el que volem és informar-nos de les notícies locals que poden afectar al nostre negoci? On les anem a buscar? Hem de treballar el nostre posicionament i ser conseqüents amb ell, i en això acostuma a haver-hi aspectes que són bàsics; per exemple, a un diari d’informació econòmica se li exigeix rigor i credibilitat.

Però per diferenciar-nos i perdurar cal pensar també en l’empremta que anem deixant, en allò que aportem ja no només al client sinó també a la societat, i en la manera com col·laborem amb el nostre entorn. Aconseguir anar més enllà de l’impacte racional dels nostres productes/serveis i crear un lligam emocional amb el consumidor ens conduirà a una major fidelització.

  • Versatilitat: amb tot, tenir un bon producte/servei i una bona estratègia de posicionament no ens assegura que el nostre negoci sobreviurà. Sempre hi haurà circumstàncies que no podem controlar: a vegades la pròpia competència, que també busca el seu espai; a vegades els cicles econòmics; i també pot ser que arribi una pandèmia que ens acabi trastocant els plans. Per això cal que mantinguem sempre l’actitud i capacitat d’adaptació: revisar de tant en tant el nostre horitzó i anar fent els canvis de timó necessaris per trobar la millor ruta, ja sigui per aprofitar al màxim el vent a favor o per sortejar les adversitats.

La imatge del nostre negoci, marca o producte no es crea d’un dia per un altre, sinó que requereix d’un esforç constant. Si analitzem alguna de les empreses que han aconseguit mantenir-se durant més temps, segur que trobem algun adjectiu que la defineixi i que ha perdurat al llarg dels anys. Però també podrem identificar els canvis que han anat fent per adaptar-se a les necessitats d’uns clients i un entorn en constant evolució.

 
DanielPerdurar: per arribar lluny cal una mirada llarga

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *