La importància del nostre negoci en època de crisi

Aquests dies és difícil abstreure’s de la situació que estem vivint, tant la població en general com els negocis. L’estat d’alarma derivat de la crisi del coronavirus no permet gaires maniobres, i malauradament si el nostre negoci s’ha vist forçat a tancar poca cosa podem fer. Però en qualsevol cas aquest moment ens permet aprofitar per reflexionar sobre el rol i la importància que el nostre negoci té a la societat i per millorar el seu posicionament.

És un bon moment per replantejar la nostra visió estratègica, tornar a les arrels i pensar en quina/es necessitats cobrim amb el nostre negoci, en quina importància té per a la societat, quina és la nostra aportació. I en això hem de fer una distinció:

  • Què aporta el nostre tipus de negoci: podem fer un paral·lelisme amb la piràmide de Maslow; pot ser que el nostre negoci estigui cobrint una necessitat bàsica, d’aquelles a protegir en cas d’emergència, com la venda de medicaments o d’aliments. Pot ser que cobreixi una necessitat de seguretat, com la banca, les assegurances o, per què no dir-ho, la investigació de mercats. Pot ser que estigui en l’àmbit de les relacions interpersonals, com els bars/restaurants o en el del reconeixement i la realització, com determinades xarxes socials. En tot cas, pensem que no tots considerem de la mateixa manera una determinada necessitat. Per exemple: com considereu l’accés a internet? A efectes pràctics, per més d’un és ara mateix una necessitat bàsica.
  • Què aporta el nostre negoci en concret: aquí és important que ens plantegem si el que nosaltres aportem és diferent al que aporten altres negocis com el nostre. En què ens diferenciem de la competència? És aquesta diferència realment rellevant pel consumidor? Entendre quina és la nostra aportació és crucial: com més important sigui pel client allò que oferim, més difícil el resultarà trencar el vincle.

En moments de crisi no tots els tipus de negocis es veuen afectats per igual, i d’això en tenim tots bona experiència. La decoració de la llar, l’oci, l’estètica personal,… passen a un segon pla, considerades com a aspectes més secundaris, i és on primerament retallem les nostres despeses.

Potser el nostre negoci no pertany a un sector d’aquests que cobreixen necessitats bàsiques, però en qualsevol dels casos, val la pena pensar-hi: fins a quin punt és important el nostre negoci per als clients? El trobarien gaire a faltar si no existís? Conèixer quins són els aspectes realment rellevants pels clients i posicionar el nostre negoci en ells ens farà no només competir millor amb altres negocis com el nostre, sinó també fer-nos més imprescindibles com a categoria i més resilients, tornant amb major facilitat a la normalitat després d’un període de crisi.

 
DanielLa importància del nostre negoci en època de crisi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *